در شأن یک پزشک

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

لوپوس

لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک

 (Systemic Lupus Erythematosus)در پزشکی با علامت اختصاری SLE گونه‌ای از انواع بیماری های خودایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن، علیه ارگان‌ها و بافت های پیوندی خودی عمل کرده و به‌آن‌ها آسیب می‌رساند.  زنان در مقابل این بیماری ده‌ برابر بیشتر از مردان آسیب‌پذیرند.

این بیماری اغلب پوست و چندین اندام داخلی را درگیر می‌کند و با وجود اتوآنتی بادی در خون همراه است. سیر بالینی لوپوس شامل دوره‌های فعالیت و بهبود است.

لوپوس (Lupus) در زبان لاتین به معنی گرگ و اریتما (Erythema)  در زبان یونانیئ به معنی سرخی است. این نام بخاطر شکل لکه سرخ بر پوست است که شبیه جای گازگرفتگی گرگ است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کاوه

کولیت روده

 

 

کولیت روده ، نشانه ها و علائم بیماری کولیت روده و راههای درمان کولیت عصبی روده

 

 

کولیت زخمی یا کولیت اولسروز یا پس‌روده‌آماس زخمی (به انگلیسی (ulcerative colitis فرمی از بیماری التهابی روده است که روده‌ها به خصوص روده بزرگ شامل پس روده (کولون) و  راست روده (رکتوم) را درگیر می‌کند و نوعی پس روده آماس (کولیت) است. علت اصلی و دقیق این بیماری مشخص نمی‌باشد اما به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل میکروبی، ژنتیکی، ایمنی و عوامل مرتبط با سبک زندگی (نظیر رژیم غذایی) در بروز آن نقش داشته باشد. همچنین به نظر می رسد استرس و زندگی در محیط شهری باعث تشدید این بیماری گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کاوه

همه چیز درباره ی روماتیسم مفصلی

 

 

 

 

 

روماتیسم التهابی چیست؟

 

روماتیسم التهابی، یک اصطلاح عمومی است، که برای پوشش دادن ده ها اختلال ،استفاده می شود ؛ آنها معمولا به عنوان اختلالات روماتیسمی شناخته می شوند. این شرایط مربوط به التهاب مفاصل، ماهیچه ها و بافت هایی است که از اعضای بدن و سایر قسمت های داخلی بدن شما، محافظت میکنند یا متصل هستند.بسیاری از اختلالات روماتیسمی، اختلالاتی خود ایمنی هستند.روماتیسم ها بیماری هایی هستند که زمانی که سیستم ایمنی بدن به جای حمله به باکتری ها و ویروس ها، به خودش حمله می کند ؛ سایر اختلالات روماتیسمی، ناشی از کریستال هایی مانند کریستال های اسید اوریک در نقرس هستند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی کاوه